Matematik mysterier

Forløb målrettet 7.-9. klassetrin

Escaperooms med kreative matematik opgaver

Matematik

 

Klassetrin 7. – 10. klasse
Fag Matematik og Historie
Varighed 2 timer, 15 minutter
Underviser Underviser fra Garderhøjfortet
Pris 850 DKK

Klassen bliver delt i 2 hold. Det ene hold kommer på en rundvisning på fortet med fokus på matematikken i kanontårnet og fortets historie. Som en del af rundvisningen kommer de op i fortets store 2-kanontårn. Her prøver de kræfter med at skubbe det 100 tons tunge tårn rundt og beregner hvor mange gange de selv skal gå rundt for at få kanontårnet til at dreje 1 omgang.

Matematik

Det andet hold “lukkes inde” i fortets infanterikaserne hvor der er koldt og dunkelt. Her bliver de delt op i tre rum med hver deres udfordringer. For at komme ud og videre til den sidste fælles opgave må de samarbejde og bruge anvendt matematik til at skaffe de 3 koder de skal bruge i rummet. Opgaverne omhandler emner såsom geometri, rumfang, trigonometri, algebra mm. Herefter bytter de 2 hold.

Formålet med forløbet er at eleverne skal bruge matematikken til at løse fysiske opgaver for dermed at få en bredere forståelse for faget og dets relevans i hverdagen.

Som matematik-fagteam er I meget velkomne til at komme og prøve forløbet sammen inden I booker forløbet til eleverne. I kan herefter evt. låne et af fortets mødelokaler til at holde jeres fagteam-møde i.

Nye rum

Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle nye matematiske escaperooms med støtte fra Novo Nordisk Fonden. De 3 rum er Kanontårnet, Oversvømmelsesrummet og Forsvarskommandoen. I rummene træder eleverne ind som soldater og skal løse nogle forskellige problemer for at klare deres mission. Hvert af de 3 rum har sine egne unikke opgaver og eget narrativ. Man kan altså sagtens komme igen og prøve et nyt rum.
Rummene står klar til at kunne bookes fra februar 2021. Forløbet varer omkring 3 timer og koster 1000 kr. for skoleklasser.

 

Matematik mysterier

Som introduktion er her en video, der forklarer alle reglerne ved rummene og de opgaver, som eleverne skal klare.