Skip to content

Regn med Soldaten

Skoleforløbet Regn med Soldaten er målrettet indskolingen

Forløbet giver eleverne mulighed for på egen hånd at gå på opdagelse i fortets spændende gange. De får her lov til at være undersøgende og nysgerrige, men stadig med voksne i baggrunden.

Mens de er på opdagelse, skal de tælle en masse genstande og bruge de tal til at løse regnestykker.

Dette træner dem i at bruge den matematik, de har lært, i en hverdagskontekst.

Når de løser opgaverne korrekt får de låst op til en særlig genstand fra fortet som de får lov til at undersøge og får på den måde låst op for spændende historier om livet på fortet.

Lærervejledning

Vores intention er, at den viden eleverne har fra matematikundervisningen bliver overført til at løse opgaver og håndtere udfordringer. Derudover skal eleverne lære om soldaternes liv under 1. Verdenskrig, mens de selv går på opdagelse på fortet. Ved at undersøge fortet, opdager eleverne, hvordan deres matematiske baggrundsviden kan anvendes til praktiske opgaver i dagligdagen.

Eleverne skal vide, at da det er et museum, de skal besøge, så vil der være ting, de ikke må røre ved og steder, hvor man ikke kan lege vildt. Modsat er der også steder, hvor der er plads til at pille, lege og undersøge alt det man vil.

Derudover må de meget gerne være opdelt i 5 grupper.

Eleverne får en kort introduktion til fortet og de soldater, som boede her. Det gøres ved, at de sammen med underviseren går en tur gennem fortet. På den måde lærer de også området bedre at kende.

 

Så samles alle i sovesalen, og klassen deles i 5 grupper. Eleverne får at vide, at de skal ud og tælle forskellige ting på fortet. Alle grupperne får et papir med billeder af tingene og et kort over fortet.

Imens eleverne leder, går underviser og lærere i baggrunden, så eleverne får følelsen af selv at være på opdagelse, mens de stadig er under opsyn.

 

Når eleverne har været rundt og lede i ca. 10 min, samles de igen, og underviseren laver nogle regnestykker med de tal, som eleverne har fundet frem til. Hvis de svarer rigtigt på spørgsmålene, så får de en gammel genstand, som de kan mærke på og undersøge. De kan fx være en gasmaske, en drikkedunk eller noget helt tredje. Når alle har haft genstanden, får grupperne nye kort og 2. runde kan starte. Der er 3 runder i alt.

 

Som tak for hjælpen med at finde ting, får eleverne til slut postkort med billeder af fortet, som kan skrives på stedet, eller evt. bruges til videre arbejde på skolen.

  • I er velkomne til at medbringe madpakker, som kan spises i fortets spisesal eller på det store udendørs areal omkring fortet.
  • Hvis I får brug for at ændre eller annullere jeres booking, kan I frit gøre det indtil 7 dage inden arrangementet ved hjælp af den tilsendte kode. Annulleres bookingen senere, pålægges et afbestillingsgebyr på 150 kr.
  • I er altid velkomne til at ringe til os i vores åbningstid på telefon 39611734 eller skrive en mail garderhojfortet@gentofte.dk
  • På vores hjemmeside garderhojfort.dk finder I mere information, billeder og kørevejledning.

Praktiske oplysninger

  • Målgruppe: 0.-3. klasse
  • Fag: Tværfagligt forløb mellem fagene historie og matematik
  • Varighed: 1½ time
  • Max antal elever: 28
  • Entré: 250 DKK
  • Undervisning: 400 DKK
  • Kompetenceområde: Regnestrategier, Problembehandling, Modellering, Ræsonnement og tankegang og Kommunikation
  • Læringsmål:Eleven har viden om strategier til enkle beregninger med naturlige tal. Eleven kan løse enkle matematiske problemer. Eleven har viden om sammenhænge mellem matematik og enkle hverdagssituationer. Eleven har viden om kendetegn ved matematiske spørgsmål og svar. Eleven kan give og følge uformelle matematiske forklaringer.
    Eleven kan deltage i mundtlig og visuel kommunikation med og om matematik.

Book en tid online i skemaet herunder.
I er også velkomne til at ringe på tlf: 39611734 eller sende os en mail: garderhojfortet@gentofte.dk

Back To Top